Přímá řeč?

AnwisekAnwisek Komentářů: 3
upraveno 24. březen 2016 v O tvůrčím psaní
Ahojky,

mám jeden, možná ne až tak podstatný, ale vcelku zajímavý dotaz. Co se přímé řeči týče... Vadí vám, když je dialog psán v jednom odstavci za sebou, místo toho, aby každá část přímé řeči byla na samostatném řádku?

Abych uvedla příklad:

"Slyšel jsem, že zítra přijde Sarah," zamumlal Johnny. "Vážně?" zeptala jsem se ho a nevěřícně se na něho podívala.

Nebo

"Slyšel jsem, že zítra přijde Sarah," zamumlal Johnny.

"Vážně?" zeptala jsem se ho a nevěřícně se na něho podívala.

 

Předem děkuji za odpovědi/názory/typy 

Komentáře

  • Mirek H.Mirek H. Komentářů: 373
    Ahoj, vítám tě mezi námi. :-)

    Pokud jde o přímou řeč a příklad co jsi uvedla, tak ona první varianta je špatně (a asi i proto ti vadí a mě tedy také) - je to prostě chybně napsané.

    Přímá řeč se správně píše tak jak uvádíš ve variantě 2.

    To můžeš dobře odpozorovat i v knihách.

    Občas místo uvozovek můžeš narazit, že se použije oddělení pomlčkou (ale další osoba na dalším řádku platí i tady), v poslední době jsem zaznamenal u některých knih i absenci uvozovek (či jiného prvku oddělení ) - a  to je to co mě docela irituje. :-)

    Nebavím se ale o experimentálních textech, ale o normální beletrii.
  • jerrymungojerrymungo Komentářů: 1,682
    Ano, jak píše Mirek, ta první varianta je bez debaty špatná. Přímá řeč v dialogu je  vždycky rozdělena po řádcích. A má pravdu i v tom, že to je možné odpozorovat i v klasické beletrii. 

    Já bych k tomu dodal, že právě proto je nutné číst a číst a číst... Právě tady se dají odpozorovat nejen takové maličkosti, ale i klasickou stavbu věty, kladení slov a jejich použití a vůbec celou stavbu příběhu. A mělo by tě vždycky napadnout, safra, jak to ten autor dělá? 

    Mirku, máš pravdu, že chybějící uvozovky je jakési experimentátorství, taky mi to vadí. Asi je to umělecké, ale ruší to.
    Psaní je psí život, ale je to jediný život, který stojí za to žít.
    Flaubert
  • AnwisekAnwisek Komentářů: 3
    Moc děkuji za odpovědi :)

    Já právě relativně hodně čtu, takže s větnou stavbou a obecně s psaním nemám problém, jenom ty dialogy mi tak trochu vrtaly v hlavě. Ale hrozně moc děkuji za radu :)
  • AdharaAdhara Komentářů: 64
    Prvá možnosť je nesprávna, je neprehľadná. Ak hovoria dve postavy, každá musí mať repliku v novom riadku. Trochu problém však vidím s tým, ak má dve repliky za sebou tá istá postava a medzi nimi rozmýšľa. Alebo ak je popísané, ako medzi jej replikami premýšľa druhá postava. Vtedy som veľmi na pochybách, čo dať do ktorého riadku...
  • williwilli Komentářů: 473
    No a co takhle juknout do nějaké knihy, jak to řeší skuteční mistři řemesla. Nedávno jsem otevřel Čapkovy Povídky z jedné a druhé kapsy. Zrovna kvůli tomuto problému.

    A jsou samozřejmě i další autoři, moderní...

    Osobně si myslím, že členění textu je důležitou součástí díla i z hlediska jeho vyznění. Dá se tím vyvolat správná dynamika i nálada. Čtenáře lze přinutit k zamyšlení a dát dohromady ty části textu, které tvoří souvislý celek. Je to jeho výtvarná složka, jakkoliv to může znít divně.

    Kdyby to bylo skutečně co replika - to řádek, bylo by to jako komiksové čtení, tedy co obrázek - to scéna.

    Ono je to vůbec zajímavé téma. Zkuste si porovnat povídku od zkušeného autora (třeba některou z těch Čapkových kapes) se scénářem. Já takhle četl například Obrácení Ferdyše Pištory. Poměrně dlouho mi trvalo se do toho začíst, ale pak to najednou šlo a já to četl jako každou jinou knihu. Prostě jsem začal akceptovat scénář jako scénář a ne jako román.

    Klíč je asi v tom, že forma textu musí odpovídat příslušnému útvaru. Viz to srovnání povídky a komiksu. Mám komiks rád, ale kdyby byl napsán jako povídka, no nevím, asi by to nefungovalo.

    Podle mne je to správně tehdy, když to čtenáře nenásilně vtáhne, vůbec nad tím nepřemýšlí a nemusí se vracet zpět, aby se v textu zorientoval.

    Obecně to vnímáme jako "poutavé čtení".

    A psát poutavě asi potřebuje stejnou míru talentu, jako vymyslet poutavý příběh.

    :0)
  • Mirek H.Mirek H. Komentářů: 373
    Otázka je jak to s tou replikou Adhara myslela, ale domnívám se, že myslela celou část dané postavy.

    Prostě co postava a její řeč to řádek či odstavec a záleží kolik omáčky je okolo mluvení (to jde vidět i pěkně u toho Čapka, jak jsi zmínil, willi). Když mluví jedna postava a pak druhá, druhá postava začíná, jako nový řádek/odstavec a to bez ohledu na to zda je to jedna věta nebo celý odstavec.

    A stejně jako standardní dělení odstavců i přímá řeč a její stavba si hraje s dynamikou, s tím nejde samozřejmě nesouhlasit.

    Pokud mohu k těm pochybám - replika přemýšlení replika… Pokud jde o jednu postavu, která začne řeč, pak přemýšlí a zase pokračuje v mluvení, tam by mělo platit, že to je jeden ucelený blok. Pokud jde o druhý případ - replika, přemýšlení cizí postavy  a replika původního promlouvajícího, mělo by to být, že je přímá řeč, další řádek přemýšlení druhé postavy a pak opět další řádek co by promlouvání původní. Tedy že ono přemýšlení druhé postavy je náhrada jejího dialogu.

    A nejvíce se opravdu odsleduje v knihách a na konkrétních příkladech. To je nejlepší pomocníklaugh
  • AdharaAdhara Komentářů: 64
    Pod replikou bola myslená súvislá reč jednej postavy, čo nemusí byť jedna veta, ale pokojne aj celý odstavec. Ten by mal byť samozrejme spolu.

    Môže sa zdať najistejšie zistiť si tieto veci v samotných knihách, ale... sú tu dve ale. Jedna je, že prípady, ktoré opisujem (premýšľanie medzi replikami a podobne), sú dosť špecifické, nie sú súčasťou štýlu každého autora, a aj tam, kde sú, môže byť celkom fuška ich nájsť. Druhá vec, neviem ako u vás, ale u nás na Slovensku sú mnohé, najmä nedávno vydané knihy poznamenané závratným množstvom chýb – tak pravopisných, ako aj typografických, takže brať ich ako vzory správneho písania je čoraz nebezpečnejšie.

    A iste, súhlasím s tým, že vtiahnutie má byť nenásilné a nie je dobre, ak sa čitateľ musí v texte vracať, aby pochopil. I keď ovšem ešte horšie je, ak sa vráti, a napriek tomu nepochopí! :-)
Abys mohl komentovat, musíš být přihlášený nebo registrovaný.